1394-01-18 19:03
11067
0
12928
جاذبه های گردشگری گلستان:

تاریخچه امامزاده ابراهیم (ع) روستای النگ کردکوی + تصاویر

امامزاده ابراهیم در روستای النگ کردکوی شهرستان کردکوی دفن شده و نسب شریف آن بزرگوار به حضرت موسی بن جعفر (ع) می رسد.

به گزارش رادکانا، امامزاده ابراهیم (ع) که به آن زائر ابراهیم گفته می شود در سه کیلومتری شرقی شهر کردکوی در عرض جغرافیایی 36 درجه و 48 دقیقه و طول جغرافیای 54 درجه و 90 دقیقه در ارتفاع 15 متر از سطح دریا در روستای النگ در بخش مرکزی کردکوی واقع شد است.

النگ از آبادیهای گرانقدر گرگان بشمار می آید و از مزایای برجسته روستای النگ داشتن بقعه مبارک امامزاده ابراهیم (ع) است.

امامزاده ابراهیم در روستای النگ کردکوی شهرستان کردکوی دفن شده و نسب شریف آن بزرگوار به حضرت موسی بن جعفر (ع) می رسد.

IMG

بر اساس پژوهش به عمل آمده یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) می باشد که همانند بسیار از سادات از ترس عمال جور در خفا به صورت پنهان بدین مرز و بوم آمدند و مجهول و در زیستن و ارباب انساب و نقبای سادات را از احول و پایان کار ایشان اطلاعی به دست نبوده و معترض نامشان در کتاب های انساب نشده اند.

چون فوت کردند در عمال ارباب خیر بقعه ای بر مزار ایشان ساختند و لوحه نامشان را بر آن نصب کرده اند ولیکن ترجمه حالشان ناگفته ماند.

در گزارش سال 1350 اداره کل اوقاف مازندران آمده است که تعمیرات اساسی امامزاده ابراهیم النگ و ساختمان مسجد توسط نوسازی موقوفات انجام شده است (7) و قبل از آن این امامزاده به صورت بقعه ای هشت ضلعی بوده که دارای گنبدی سفالی با شیروانی های 8 ضلعی و داری 8 پنجره و در حدود 16 ستون از چب درختان جنگلی که سبک معماری ساخته بنای جدید کرده اند در حال حاضر این امامزاده دارای ضریح به ابعاد 3*2 و ارتفاع 80/2 که در سال 1386 نصب شده است.

DSC05142

در اطراف این امامزاده قبرستان قرار دارد که هنوز سنگ قبرهای قدیمی در آن باقی مانده است که از نوشته های روی این سنگ قبرهای قدیمی می توان به قدمت امامزاده پی برد.

سنگ قبری به قرن 9 و 10 هـ.ق متعلق به سالهای 866 و 967 که دارای خطوط ثلث و نستعلیق که بسیار زیبا نوشته شده است که حکایت از قدمت تاریخی این قبرستان و روستای النگ دارد. ( در کتاب سنگ مزارها و کتیبه های تاریخی گرگان و استرآباد به آن اشاره شده است ).

در ص 862 این کتاب به سنگ قبری اشاره می کند که متعلق به سید امیر حسن می باشد که در سال 866 هـ ق وفات یافته، یعنی در یازدهمین سال حکومت ابوسهید تیموری بوده است.

سنگ قبری دیگری اشاره می کند نویسنده آن را به قرن 9 یا 10 هـ.ق میداند.

987

در سال 1305 ام کلثوم خانم که از خاندان قاجار بوده سهم ارث خود را از قریه النگ از توابع سدن رستاق استرآباد وقف بر تعزیه و عزاداری گلگون قبای صحرای کربلا ابا عبدالله الحسین (ع) و خاتم الانیباء و امیرمومنان و صدیقه طاهره و باقی ائمه الهدی کرده است.

در سال 1350 به همت اهالی روستای النگ برای زوار آن حضرت استراحتگاه زیادی در اطراف آن ساخته شده بود.

در گذشته محیط این امامزاده از درختان زیادی پوشیده بود، که هم اکنون بعلت ساخت و ساز و بهسازی بهتر، همه آن را بریدند.

18052013269

این امامزاده که در مسیر جاده اصلی تهران – مشهد قرار گرفته است هرساله در ایام و مناسبت های مختلف شاهد زائران زیادی می باشد.

امامزاده ابراهیم (ع) همچون نگینی در روستای النگ پرتو افشانی می کند که با ویژگی های منحصر به فرد برای هر زائری جذاب و دیدنی است….

IMG_2520

امیدواریم مسئولین محترم و هیات امنای امامزاده به این پتانسیل تاریخی روستا النگ توجه ویژه ای داشته و با برنامه ریزی درست و تغییرات اساسی، ایجاد امکانات آن را علاوه بریک جاذبه مذهبی می توان به یک مکان توریستی و حتی امکان اشتغال اهالی محترم روستای النگ را هم فراهم کرد.

نویسنده رادکانا: یعقوب محمودی کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم

منبع موجود است:

DSC08309

05052011035

alang88-04

alang88-05

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.